ساخت ۲۷ شهر می‌تواند منطقه جنوب کشور را متحول کند  

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: توسعه احداث و ساخت ۲۷ شهر ساحلی می‌تواند منطقه جنوب کشور را متحول کند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح و بهره برداری از پروژه های دریایی و بندری ۶ استان ساحلی در محل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آمار و اطلاعات مربوط به این پروژه‌ها باید به سمع و نظر سرمایه‌گذاران برسد، از تلاش استانداران این استان‌ها تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه در پروژه‌هایی که امروز افتتاح یا آغاز شده نیز شاهد این امر خواهیم بود که بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام شده یا می‌شود، گفت: در این راستا باید سرعت کار را افزایش داده و بیش از پیش به جلب و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بپردازیم.

بذرپاش افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری سواحل کشورمان بی‌بدیل و جذاب است و همسایگان ما نیز همواره از سواحل ایران به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری‌های جذاب یاد می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به توسعه احداث و ساخت ۲۷ شهر ساحلی افزود: این امر می‌تواند منطقه جنوب کشور را متحول کند  و آثار این ساخت و سازها را در اقتصاد مردم منطقه و اقتصاد کشور  در چند سال آینده به روشنی خواهیم دید.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در ترانزیت دریایی نیز در ۲ ماهه نخست امسال رشد ۴۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید که نشان می‌دهد زیرساخت‌های ترانزیتی کشور روز به روز در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه اتفاق خوب دیگر در حوزه توسعه ناوگان و شناورهای تجاری در دریاهای شمال و جنوب است، به‌طوری که امروز با دارا بودن ۸۱ فروند شناور در دریای خزر، از نظر تناژ با ناوگان دریایی تجاری روسیه برابری می‌کنیم، افزود: باید این توسعه زیرساخت‌ها ادامه یافته و در سواحل جنوب نیز شاهد افزایش ناوگان باشیم تا تحریم‌ها را در این حوزه بی‌اثر کنیم.

وی تصریح کرد: توسعه اسکله‌ها به‌ویژه اسکله‌ها و بنادر محلی، همچنین برنامه‌های توسعه بنادر موجود باید ادامه یابد تا شاهد افزایش اشتغال در این مناطق باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه داد: توسعه سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها، احداث سیلوهای نگهداری، توسعه انبارهای مکانیزه و آماده‌سازی زمین‌ها و واگذاری آنها، سرمایه‌گذاری در بنادر کشور را جذاب می‌کند.توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه در بنادر یکی از ضروریات است و باید در دستور کار باشد.

بذرپاش همچنین گفت: قرارداد جدید منعقد شده با هندی‌ها در بندر شهید رجایی چابهار این بندر رو به رونق بیشتر می‌رساند.

گفتنی است، امروز (یکشنبه ۱۳ خرداد) با حضور وزیر راه و شهرسازی ۲۷ پروژه بندری و دریایی افتتاح و عملیات اجرایی ۲۳ پروژه دیگر آغاز شد.

جمع کل ارزش روز پروژه‌های قابل افتتاح در روز جاری ۱۲۰هزار میلیارد ریال است که ۱۱۵هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی تامین شده و پنج هزار میلیارد ریال دیگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

این پروژه‌ها در ۶ استان مازندران، گیلان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

همچنین در روز جاری عملیات اجرایی ۲۳ پروژه سازمان بنادر به ارزش ۵۶۹هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال در ۶ استان یاد شده آغاز شد.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود